piątek, 21 marca 2014

Sałatka ziemniaczana na ciepło i na zimno

Sałatka trochę na sposób niemiecki - ziemniaki zalewane są dobrze przyprawionym bulionem z octem, musztardą i cebulą, dzięki czemu pysznie nasiąkają wszystkimi aromatami. W wersji popołudniowej - na ciepło - zalałam świeżo ugotowane ziemniaki ciepłym bulionem i posypałam szczypiorkiem oraz natką pietruszki. A gdy przestygły dodałam pokrojone pomidory i majonez. Obie wersje były przepyszne, a inspiracją był przepis na "Bardzo lekką i zachwycającą w smaku sałatkę z ziemniaków pochodząca z kuchni niemieckiej"  z ulotki firmy Europlant "Kuchnia domowa".



SKŁADNIKI:

0,75 kg ziemniaków sałatkowych - typ kulinarny A - doskonała będzie odmiana Regina o ładnym żółtym miąższu, ja użyłam w tym przepisie pysznej odmiany Vineta (typ pośredni AB), która jest nieco mniej zwarta niż Regina, ale idealnie sprawdziła się w sałatce


3 szklanki bulionu 
3 średnie cebule
2-3 łyżeczki musztardy - użyjcie ulubionej, ja dodałam ostro-słodką
2-3 łyżki masła
2-3 łyżki białego octu winnego
szczypiorek
natka pietruszki
3 pomidory
kilka łyżek majonezu
cukier,sól, świeżo zmielony czarny pieprz
przyprawy: pieprz ziołowy, tymianek, lubczyk, estragon, gałka muszkatołowa 

WYKONANIE:

Ziemniaki gotujemy w nieosolonej wodzie, a jeśli mamy ziemniaki równej wielkości - w mundurkach, będą jeszcze smaczniejsze. W tym czasie cebulę kroimy w kosteczkę i szklimy na maśle. Ma tylko zmięknąć, ale nie przyrumienić się. Do cebuli dodajemy bulion, ocet, musztardę, pół łyżeczki cukru i redukujemy przez około 15 minut na wolnym ogniu, aż płyn nieco zgęstnieje. Doprawiamy solą (jeśli trzeba), sporą ilością pieprzu oraz dodajemy przyprawy (po większej szczypcie). Można dodać więcej cukru lub musztardy. Ziemniaki kroimy w plasterki, układamy na półmisku posypujemy jeszcze solą i pieprzem i zalewamy przygotowanym bulionem. Całość posypujemy dużą ilością posiekanego szczypiorku i natki pietruszki. W wersji początkowej ziemniaki miały pozostać do ostygnięcia i wchłonięcia płynu, a potem sałatka miała zostać uzupełniona o majonez i pomidory. Jednak część zniknęła na gorąco, bez pomidorów i majonezu :) Ale naprawdę warto poczekać na wersję z pomidorem :) Gdy ziemniaki wchłoną bulion, mieszamy je z pomidorami pokrojonymi w kostkę i 2-3 łyżkami majonezu. Wraz z przyprawami, szczypiorkiem, natką sałatka jest prawdziwą eksplozją świeżości i smaków. Przepis oryginalny przewiduje dodatek świeżej bazylii. Pamiętajmy, że ugotowane ziemniaki najlepiej smakują zaraz po przyrządzeniu, ewentualnie niedługo potem, a dłuższe przechowywanie sprawia, że trochę tracą na smaku, więc sałatkę taką najlepiej przygotować w tym samym dniu. Ja nie wstawiałam jej do lodówki, a majonez dodałam tuż przed podaniem. I koniecznie użyjcie ziemniaków typu A, ewentualnie AB, które zachowają swój kształt i jędrność. 

Ziemniaki do tego przepisu dostarczyła firma Europlant Handel Ziemniakami Sp. z o. o.,  zajmująca się produkcją kwalifikowanych sadzeniaków do profesjonalnej hodowli ziemniaków.



2 komentarze:

  1. Mnóstwo inspiracji ziemniaczanych na Twoim blogu można znaleźć :) I co jedna to smaczniejsza :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię sałatki ziemniaczane, Twoje propozycje bardzo mi się podobają :-)

    OdpowiedzUsuń