piątek, 4 kwietnia 2014

Ziemniaki z pokrzywą, cebulką i jajkiem

Pokrzywa - cudowny lek z apteki natury, najbardziej znamy ją chyba pod postacią herbatki pokrzywowej. Jeśli wczytać się w długą listę leczniczych właściwości pokrzywy, okazuje się, że jest dobra na wszystko - oczyszcza i wzmacnia organizm, wspomaga cały układ pokarmowy, stosuje się ją również zewnętrznie w pielęgnacji skóry i włosów. Można z niej robić lecznicze soki, maceraty, wywary, syropy czy pokrzywowy miód. Można ją również przyrządzić w podobny sposób jak szpinak, tak jak w tym przepisie. Pokrzywa nie była mi do tej pory obca, często parzę herbatkę pokrzywową, a w sezonie na zbiór w mojej rodzinie przyrządza się sok czy pokrzywę z miodem. Natomiast pokrzywę a la szpinak robiłam pierwszy raz i jestem bardzo mile zaskoczona :) Nie buszowałam też osobiście w zaroślach, aby ją zebrać, a dostałam już zaparzoną i pokrojoną, razem z pomysłem na przepis. Muszę przyznać, że jestem otoczona na co dzień pasjonatami jedzenia i gotowania, co jest szalenie inspirujące :) A duszona pokrzywa z ziemniakami smakowała mi bardzo, to było coś innego, coś... hmm... bajkowego, może receptura "Z poradnika młodego zielarza" :) albo też coś w stylu dzikiej kuchni Łukasza Łuczaja. Naprawdę polecam takie doświadczenia w kuchni :)


SKŁADNIKI (na 2 porcje):

4-5 ziemniaków sałatkowych - typ kulinarny A (użyłam odmiany Regina) - nie rozpadną się one w czasie smażenia, plasterki zachowają ładny kształt

O TYPACH KULINARNYCH ZIEMNIAKA TUTAJ 

2 nieduże cebule
3 ząbki czosnku
1 szklanka zaparzonej i pokrojonej pokrzywy (młodej, przed kwitnieniem)
1/2 - 3/4 szklanki wody
sól, pieprz, cukier do smaku
gałka muszkatołowa
kilka łyżek śmietanki 30%
masło i olej rzepakowy do smażenia
2 jajka ugotowane na twardo

WYKONANIE:

Ziemniaki kroimy w talarki o grubości około 3 mm, cebulę w półplasterki. Na dużej patelni rozgrzewamy olej i dodajemy ziemniaki z cebulą, doprawiamy solą. Smażymy kilka minut, a potem przykrywamy i dusimy na małym ogniu do miękkości, często mieszając (około 25 minut). W tym czasie na drugiej patelni lub rondelku z grubym dnem rozgrzewamy masło, dodajemy posiekany lub przeciśnięty przez praskę czosnek, smażymy około 1 minuty i dodajemy pokrzywę. Podlewamy wodą, przykrywamy i dusimy 15 minut pod przykryciem na małym ogniu, aż woda się wygotuje, można odrobinę uzupełniać wodę w czasie duszenia. Doprawiamy solą, cukrem (około pół łyżeczki), pieprzem i gałką muszkatołową. Dodajemy śmietankę i podgrzewamy. Podajemy z uduszonymi ziemniakami i jajkiem na twardo.

Ziemniaki do tego przepisu dostarczyła firma Europlant Handel Ziemniakami Sp. z o. o.,  zajmująca się produkcją kwalifikowanych sadzeniaków do profesjonalnej hodowli ziemniaków.



1 komentarz:

  1. Moja ciocia, kiedyś przyrządzała pokrzywę zasmażaną, ale nie miałam odwagi skosztować.Ale wygląda smakowicie:)

    OdpowiedzUsuń