piątek, 21 lutego 2014

Pyry z gzikiem lub śledzikiem

Naoglądałam się zdjęć pozycji w menu barów ziemniaczanych i nabrałam ochoty na klasyczne pyry z gzikiem, czyli ziemniaki w mundurkach podane z odpowiednio doprawionym twarożkiem ze śmietaną. Ze śmietaną wyborny jest też śledź. Taką kompozycję pieczonego ziemniaka ze śledzikiem widziałam w menu Baru Groole. Na pewno do niego wstąpię, jeśli kiedyś znów będę w Warszawie:) W domu przygotowałam swoją wersję tych dwóch dodatków do ziemniaków.



SKŁADNIKI:

ziemniaki (ilość w zależności od ilości osób) -  typu kulinarnego BC lub C, idealnego do pieczenia (użyłam bardzo smacznej odmiany Augusta, są to ziemniaki typu kulinarnego pośredniego BC)

O TYPACH KULINARNYCH ZIEMNIAKA TUTAJ 


masło, sól

na gzik (na 2-4 porcje):

1 kostka półtłustego twarogu
kilka łyżek jogurtu greckiego
kilka łyżek śmietany (ilość jogurtu i  śmietany zależy od tego czy wolimy bardziej rzadki twarożek czy bardziej zwarty, ja zrobiłam rzadszy)
szczypiorek (dodałam dość dużą ilość)
sól, pieprz, szczypta cukru
opcjonalnie cebula, czosnek, koperek, natka pietruszki - bardziej ostra i ziołowa wersja

na śledzika (na 2-4 porcje):

3-4 filety śledziowe solone ledzie należy wypłukać, zalać zimną wodą i wstawić do lodówki na 3-4 godziny do wymoczenia, w połowie czasu zmienić wodę)
jogurt grecki
śmietana
opcjonalnie cebula i jabłko
cukier, pieprz
szczypiorek

WYKONANIE:

(Wcześniej należy wymoczyć śledzie). 
Piekarnik nastawiamy na 200 stopni. Ziemniaki pozostawiamy w skórce, dokładnie szorujemy i każdy z nich zawijamy w folię aluminiową. Pieczemy około godziny, w zależności od wielkości ziemniaków. Wyciągamy, gdy będą zupełnie miękkie (sprawdzamy np. ostrzem noża lub wykałaczką). W bardziej subtelnej wersji ziemniaki można po prostu ugotować w mundurkach.
W tym czasie przygotowujemy gzik i śledzika. Twarożek mieszamy z jogurtem greckim, śmietaną, szczypiorkiem, solą, pieprzem i cukrem, doprawiając według własnego uznania, opcjonalnie dodając drobno posiekaną cebulę, czosnek, koperek, pietruszkę. Śledzia kroimy w małą kosteczkę, dodajemy jogurt i śmietanę (dość dużo, aby utworzył się raczej sos), ewentualnie starte na grubej tarce jabłko i troszkę posiekanej cebuli, doprawiamy cukrem i pieprzem. Upieczone ziemniaki kroimy na pół, na gorące kładziemy trochę masła, oprószamy solą i gdy masło się rozpuści, dodajemy na jedne ziemniaki twarożek, na drugie śledzika. Posypujemy szczypiorkiem, dodatkowo natką, koperkiem.

Ziemniaki do tego przepisu dostarczyła firma Europlant Handel Ziemniakami Sp. z o. o.,  zajmująca się produkcją kwalifikowanych sadzeniaków do profesjonalnej hodowli ziemniaków.






4 komentarze:

  1. Danie wygląda świetnie, nie jadłam go jeszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyry z gzikiem uwielbiam :) Mogłabym je jeść co drugi dzień :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyglądają niesamowicie! Wpraszam się, żeby spróbować :)

    OdpowiedzUsuń