środa, 26 lutego 2014

Pączki z ziemniaków

Jutro tłusty czwartek... :) W tym roku wypróbowałam przepis na pączki z ziemniakami według Ewy Wachowicz. Proporcje mąki i ziemniaków - pół na pół, trochę nie wierzyłam, że nic a nic nie czuć w tych pączkach ziemniaków. A jednak smakują jak tradycyjne, pięknie wyrosły, a duża zawartość ziemniaków sprawia, że są bardzo wilgotne, dłużej zachowują świeżość, i przede wszystkim są o wiele wartościowsze, jeśli w ogóle możemy mówić w tych kategoriach o pączkach :) Receptura jest bardzo prosta, wszystko wrzucamy do jednej miski, ciasto szybko rośnie, i takie przepisy lubię :) Ja uzupełniłam pączki o nadzienie i lukier.


SKŁADNIKI (na 25 pączków):

0,5 kg mączystych ziemniaków - (typu BC lub C, użyłam odmiany Omega - są to pyszne ziemniaki typu kulinarnego C, czyli mączyste, idealne do pieczenia, na kluski, kopytka, placki)

O TYPACH KULINARNYCH ZIEMNIAKA TUTAJ 

50 g świeżych drożdży
pół szklanki cukru
0,5 kg mąki
3 jajka (o temperaturze pokojowej)
125 g masła
olej (ja do smażenia użyłam smalcu, ilość - w zależności od garnka, w którym będziecie smażyć, u mnie wystarczyły 3 kostki, tłuszczu musi być tyle, aby pączki swobodnie w nim pływały nie dotykając dna)

słoik konfitury - z róży, wieloowocowej, ja uwielbiam powidła śliwkowe i takich użyłam; konfitura musi być gęsta

na lukier - około 2 szklanek cukru pudru plus kilka łyżek gorącej wody - około 4-6

WYKONANIE:


 Wcześniej wyjmujemy jajka z lodówki, aby miały temperaturę pokojową. Masło roztapiamy w rondelku i odstawiamy do przestudzenia - musi być lekko ciepłe, nie za gorące.
Ziemniaki gotujemy w bardzo lekko osolonej wodzie, przeciskamy przez praskę do ziemniaków lub mielimy, ewentualnie dokładnie tłuczemy. Na ciepłe ziemniaki kruszymy drożdże, zasypujemy cukrem. Dodajemy przesianą mąkę, jajka i roztopione masło.
 Wyrabiamy ciasto przez kilka minut, aż będzie gładkie. Odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, aż podwoi swoją objętość. U mnie wystarczyło około 50 minut. Dłonie nacieramy olejem i odrywamy po kawałku. Rozpłaszczamy w dłoni placuszek, na środek kładziemy około 1,5 łyżeczki konfitury i formujemy kulkę. Odstawiamy pączki jeszcze do wyrośnięcia na 15 minut (układamy nie za blisko siebie, bo mogą się skleić, gdy urosną). Tłuszcz mocno rozgrzewamy. Smażymy z obu stron na rumiany kolor. Wykładamy na ręcznik papierowy, aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu. Po lekkim przestygnięciu (mogą być ciepłe) lukrujemy. Lukier przyrządzamy dodając do cukru pudru po łyżce gorącej wody i ucierając, aż powstanie gładka masa. Jeśli jest za rzadka, można uzupełnić masę cukrem pudrem.

Ziemniaki do tego przepisu dostarczyła firma Europlant Handel Ziemniakami Sp. z o. o.,  zajmująca się produkcją kwalifikowanych sadzeniaków do profesjonalnej hodowli ziemniaków.

2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy przepis, pączki wyglądają rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ano ciekawy przepis i dlatego zabiera do siebie bo na pewno wypróbuję wyglądaja bardzo apetycznie

    OdpowiedzUsuń